Jumaat, 22 Jun 2012

Catatan Perjalanan Seorang Ratu Di Micro-Ctl - Part 3

 Hari Ketiga: Gunung SeorakSan / Gyeonggi

Yahoo..... kita kembali ker Korea balik he..he..…. ok jom sambung lg cerita ceriti he.he. ok kali ni selepas breakfast dan kami check out dr apartment ni, kami pun bergerak ke Gunung Seoraksan. Gunung ini terletak tidak jauh dr Apartment kami tadi, kami terpaksa check out sb selepas misi ke Gunung Seorak kami akan pergi ke Seoul dan sebahagian tempat yg kami akan melawat. Ok tiba sahaja di Gunung Seoraksan, apalagi semua berkumpul utk bergambar, rasa cam kanak2 tadika pulak kena susun n atur2 semua mcm2 ragam. Kat sini mengikut cerita Tour Guide ada Beruang, beruang korea ni mcm dlm gambar tu, kat leher dia mcm pakai Bow. Tp tak la kitaorg jumpa... Klu jumpa mau pengsan mana mau lari ha..ha....
Nie gambar before naik Kabel Car cuak gak ni.. 

Settle bergambar kami semua bergegas untuk menaiki kereta kabel, sb utk ke puncak gunung kita kena menaiki kereta kabel yg muatannya dalam 25org satu kereta, bila sebut kereta kabel aku mula la panic sb aku ni penakut he..he.. mmg tk ada cara lain klu nk naik gunung ni mesti kena naik kereta kabel so pada yg penakut kena berani kan diri juga… he..he.. 

Penat tu masa panjat gunung ni kena panjat sikit dlm 25minit, semput la juga he..he..
Ok untuk menikmati suasana indah di puncak Gunung Seoraksan. Gunungnya tak tinggi mana, rasanya tinggi lagi gunung Mat Cincang Langkawi tu. Tetapi ia adalah kawasan pergunungan yang paling cantik di Korea. Bila sampai di check pointnya kita kena mendaki sikit lagi dalam 25 minit utk sampai ke puncak so kena ada stamina la, dah la aku ni kuat semput bila mendaki ni mmg semmmm… puuuttt la jawabnya he..he.. tp sb nak tgk sgt suasana cantiknyer aku tabahkan hati n semangat he..he.. Klu musim winter mmg cantik sgt, yg kat anak2 sungai tu penuh salji... korang bayangkan lah mcmana best kan.... yg musim ni best lg la winter kan he..he..he..
   
 
Di puncak gunung tersebut, adalah kawasan berbatu. Jadi, kalau nak berjalan, kenalah berhati-hati takut ada pulak yang terjatuh. Di puncak gunung ini terdapat gerai cenderamata dan cafe yang dibina khas untuk pelancong. Jadi, kalau nak panaskan badan, rasanya lebih baik menikmati secawan kopi di puncak sana. Memang best dan nyaman suasananya..... melihat keindahan ciptaan tuhan, masa kata sini mmg sakan kitaorg bergambar yelah bukan senang nk panjat gunung kan he..he..berbagai2 ragam semuanya... 

  










Best sgt....semua berjaya menjejak kaki ke gunung Seorak San ha..ha...

Dan selepas mendaki ke betul2 puncaknya, mmg mencabar bila korang memanjat sb berbatu batu, Kat sini klu dah sampai puncak, klu korang nak rasa nk buat kenangan panjat sampai puncak korang boleh beli medal harga 10 ribu won itu yg kecil nyer cam kitaorg pakai, klu yg besar sikit harga 15 ribu won... Jangan tak percaya suami aku yg berkaki besi tu pun blh panjat smp puncak hu..hu... ermm korang tengok la gambar bangga nyer...ok la cerita pasal gunung seorak ni aku stopkan ngan gambarnya jelah ek... sb hanya gambar jer mampu menceritakan keindahannya..... korang tgk jelah gambarnya...  biar gambar berbicara ek....hu...hu...

 
 Suka nyer dpt naik ke puncak gunung. cam tak caya jer hubby ku yg berkaki besi utk smp ke situ he..he..
tu tempat nak beli medal.

Ok selesai pasal gunung Seoraksan, setelah berapa jam kat atas gunung ni dan selesainya semua kitaorg pun turun ke bawah spt biasa naik cable car la balik, smp bawah jer Tour guide ajak pergi tgk temple pd siapa yg nak tgk. Temple ni sebelah bangunan cable car ni jer, bos2 aku n ada sebahagian budak2 jer pergi sana, sb almaklum la aku tk berapa suka sgt tgk temple, kuil n sbgnya kecuali la masjid kan. He..he.. Nama temple ni Shinhungsa, korang tgk je lah gambar ni...
Ok lepas diaorg dh selesai tgk temple kitaorg terus pergi lunch, kedainya kali ni jauh jg dr gunung tu, 
Sekali lagi kami mencuci mata melihat keindahan korea sambil disajikan cerita Winter Sonata... Teringat kenangan silam ha..ha... Terbayang2 Bae Yong Joon he..he.. Lupa che abe kat sebelah he.he.

Ok sesampai kat kedai ni aku dpt tau masih lg makan, makanan korea seperti biasa Seafood, & sayur dan spt biasa lah aku dan kwn aku zura mengeluarkan serunding n ikan bilis mmg lg sedap disaat genting spt ini ha..ha.. Korang tgk jelah makanannya.....

                    

                

Tapi yg bagusnya.. Selesai makan kitaorg disediakan tempat solat, utk kitaorg solat jamak Zohor n Asar, aku ingatkan ada surau rupanya taukeh kedainya menyediakan ruang solat utk kami, mmg bagus org korea ini, walaupun mereka kafir tetapi mereka masih menghormati agama kita, so kita sbg org islam seharusnya bersikap begitu sentiasa menghormati Agama lain. Dan aku mmg respek ngan diaorg ni sb diaorg ni amat berdisplin dan hormatkn org... Mmg berbeza sangat perangai masyarakat kita skrg dgn masyarakat org korea. Ok lah memandangkan kali ni aku nak upload gambar byk sikit so aku stop sampai sini yer.. Nanti kita sambung lagi yer.... mau sebulan cerita pasal korea kat blog aku ni tak habis2 he..he.. sabar ek...So korang layan la gambar kitaorg ni ek... Mmg best...


 Ok see u next part jgn jemu ekk.. he..he.....berterabur gak aku letak gambar sb lembab sgt line ni ek.... Lama giler nak up load hu..hu... Klu gambor ni kecik korang click kat gambor tu ntn nampak la gambar yg real ok...... Bye see u....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nak beli 1 set HERV?

Nak beli 1 set HERV? ✅ HERV cleanser oil - bersihkan muka dari kotoran, cerahkan kulit ✅ HERV hydra cleanser - membersih scr mendalam t...